Intervju

Intervju med arkitekt Max Holst

Beskriv filosofien din rundt design og arkitektur

Jeg er ikke kjent for å uttrykke en masse filosofi om design, men hvis jeg skal si noe er det som oftest at det enkle er det beste. Om man bygger et hus i et vakkert materiale så behøver det ikke å være spesielt komplisert. Materialet i seg selv, spesielt om det forekommer både inne og ute, kan skape spennende rom og overflater. Jeg synes også at tanken om enkelhet bør omfatte husets konstruksjon, en enkel og tydelig konstruksjon bidrar til å skape en sterk arkitektur. Det er nesten alltid slik at jeg vil forstå konstruksjonen når jeg tegner hus, nesten til det punktet at jeg kunne ha bygd dem selv.

Jeg setter også pris på at det finnes en ærlighet i det man gjør. Man maler for eksempel ofte på tre, men for meg er det mer interessant at man ser og kjenner at det er tre. Det er det jeg setter pris på med kalkstein og marmor, for det er alltid ekte. Videre finnes det jo en rekke overflatebehandlinger, men til og med der foretrekker jeg enkelhet og ærlighet. Det vil si at jeg liker en stein som er saget eller børstet bedre enn en som er slipt.

En stein for meg er på sitt beste når den har sitt råeste uttrykk, men det skaper ofte konflikt med holdbarheten siden en slipt naturstein er mindre taktil enn en saget stein.

Minimalistisk stue i Villa Wennerström. Arkitekt Max Holst, foto Lars Grafström.

Hva er viktig for deg i valget av materialer til prosjektene dine?

Først og fremst vil jeg kjenne en slags tiltrekning til materialet. Det skal se og kjennes bra ut. Deretter ser jeg på holdbarhet, og til slutt ser jeg på det økonomiske aspektet. Er det innenfor kundens budsjett? Det kan av og til være en vanskelig balanse. Jeg bruker gjerne naturlige materialer med en lokal forankring og prøver å unngå komposittmaterialer og plast.

For meg er holdbarhet mer enn én ting. Det første er den fysiske holdbarheten. At det gjerne må bli slitt, men at det da patineres og blir vakrere med årene. Og det er jo først og fremst naturmaterialer som har den egenskapen. Stein er et slikt eksempel, den holder i generasjoner og patineres vakkert.

Når man velger materiale, så vil man gjerne at det skal være billig, vedlikeholdsfritt og lett å montere. Det er ofte vanskelig å kombinere de tre aspektene med at materialet også skal være et pent materiale. Nesten alle pene materialer krever vedlikehold og kjennskap til materialets egenskaper.

Vakker patinert kalkstein i Långbro kapell, Historiska Hem. Styling Jill Windahl, foto Fredric Boukari.

Hvordan synes du man skal tenke når man må eller ønsker å kombinere materialer?

Det er nesten utelukkende et estetisk spørsmål. Det spørs hvor godt materialene går sammen utseendemessig. Deretter kan det finnes funksjonelle eller tekniske aspekter som må tas hensyn til. Det er nesten et ikke-spørsmål når det gjelder naturmaterialer. De går i prinsippet alltid an å kombinere, men så finnes det selvsagt mange typer av stein med ulike mønster og farger, og da går spørsmålet igjen tilbake til det estetiske.

Jeg ferdigstilte nettopp et bad der vi valgte å ha kolmårdsmarmor på hele badet. Det er et livlig og vakkert materiale. I et slikt rom der steinen nesten tar over blir det utrolig viktig å tenke gjennom alle detaljer, slik at det på en eller annen måte passer sammen og skaper et vakkert rom. Vinduet i furu møter den grønne marmoren på en vakker måte, og kontrasten kjennes naturlig og rett. Hadde det vært et vanlig hvitt vindu så hadde det nok ikke vært like bra.

Hva er dine beste tips når man skal gjennomføre en renovering?

Som grunnprinsipp kikker jeg først på innredningen og arkitekturen, og leter fram det som er verdt å spare. Ofte finnes det tidsrelaterte ting og elementer (som har med tidsepoken å gjøre) som kan løftes og tas med som referanse. Det er viktig å sette sitt eget preg, som jo ofte er formet av den tidsepoken man lever i.

Jeg får en del forespørsler om å tegne hus som skal se ut som det kommer fra en spesiell epoke. Det er faktisk noe jeg kvier meg for å gjøre og takker for det meste nei eller forsøker å få kunden på andre tanker. Jeg henger meg ikke så mye opp i hvilken tidsepoke huset eller leiligheten er bygd eller hvilken stil den har.